Otázky a odpovědi pro ekonomický systém POHODA



otázka

Chyba #3051 - Microsoft Access database engine nemůže otevřít nebo upravit soubor ...

odpověď

Tato chyba se zobrazuje především v síťové verzi ekonomického systému POHODA a souvisí s nesprávným nastavením práv a atributů nad datovými soubory.

Následující změny je nutné provádět na hlavním PC/Serveru.

Příčin zobrazení tohoto hlášení může být několik:

Exkluzivní operace

Jednou z možností je, že nad databází aktuálně probíhá nějaká exkluzivní operace, která zamkne přistup k databázi pouze pro sebe, např. Údržba databáze.
Ověřte tuto skutečnost u administrátora programu.

Atribut: Jen pro čtení

U konkrétní účetní jednotky je nutné vypnout atribut „Jen pro čtení“.

  1. V seznamu účetních jednotek ve sloupci Datový soubor zjistěte název souboru účetní jednotky.
    Výchozí názvy jsou uváděny ve tvaru: IČOFirmy_ROK.mdb, např. 12345678_2021.mdb.
  2. Pokračujte volbou DATABÁZE/OTEVŘÍT DATOVOU SLOŽKU - otevře se datová složka programu.
  3. V otevřeném Průzkumníku Windows otevřete složku Data.
  4. Najděte datový soubor se správným názvem, koncovka .mdb může být skrytá.
  5. Klikněte na soubor pravým tlačítkem myši a vyberte volbu Vlastnosti.
  6. Na záložce Obecné v sekci Atributy odznačte volbu Jen pro čtení.
  7. Změnu potvrďte tlačítkem OK.

Nastavení oprávnění provedete takto:

  1. V seznamu účetních jednotek použijte volbu DATABÁZE/OTEVŘÍT DATOVOU SLOŽKU - otevře se datová složka programu.
  2. V otevřeném Průzkumníku Windows najděte složku Data.
  3. Klikněte na složku pravým tlačítkem myši a vyberte volbu Vlastnosti.
  4. V nesíťové verzi pokračujte dalším krokem.
    U síťové verze přepněte na záložku Sdílení.
    Klikněte na tlačítko Sdílení a určeným uživatelům nebo skupinám přiřaďte právo Čtení/Zápis.
    Tlačítkem Sdílet se práva aplikují.
  5. Přepněte na záložku Zabezpečení a na horní tlačítko Upravit.
    V seznamu uživatelů vyberte dotčené uživatele nebo skupiny a ve sloupci Povolit označte právo Měnit (nebo vyšší).
    Také zkontrolujte, zda není u některého uživatele označena volba ve sloupci Odepřít.
  6. Změnu potvrďte tlačítkem OK.

Blokování jiným SW

Dále ověřte, zda přístup k souborům a složkám neblokuje např. Antivirový program nebo jiné řešení pro ochranu počítače nebo sítě.

Pomohla Vám tato odpověď?   Ano Ne Nevím