Aktualizace k verzi Květen 2025

Update POHODA, rel. 14006

K dispozici od: 30. 7. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14005

Ostatní

Pokud evidujete neuhrazený závazek 6 měsíců po splatnosti, na interní doklad týkající se vrácení DPH se nyní vyplňují další údaje. Do pole Ev.č.KH DPH se automaticky přenese hodnota z pole Doklad a do pole Datum KH DPH se vloží datum uvedené v poli Datum KH DPH u přijaté faktury, resp. ostatního závazku. Je-li toto pole prázdné, použije se hodnota z pole Datum odp./doruč.

V případě, že jste doklad na vrácení DPH vystavili v předchozí verzi, doporučujeme doplnit údaje na interní doklad ručně.

Připomínáme, že doklad na vrácení DPH lze vystavit prostřednictvím povelu Záznam/Operace/Nedobytná pohledávka, kde v průvodci zvolíte možnost Závazky 6 měsíců po splatnosti.

Přijaté faktury bez položek, u nichž je ve formuláři příslušné agendy uvedena zakázka, se nyní správně zobrazují na záložce Vyhodnocení zakázky v agendě Zakázky.

Pro čtvrtletní plátce DPH se již na tiskové sestavě Termíny plateb odvodu DPH zobrazuje správné zdaňovací období.

Upozorňujeme, že od 1. srpna 2025 Rumunsko mění sazby DPH. Základní sazba se zvyšuje z 19 % na 21 %, snížené sazby 5 % a 9 % se sjednocují na 11 %. Pokud obchodujete s rumunskými partnery, proveďte nastavení aktuálních sazeb do agendy Sazby DPH v EU.

Update POHODA, rel. 14005

K dispozici od: 14. 7. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14004

Fakturace

Textová položka s vazbou na agendu Příjemky již nevstupuje do vyhodnocení zakázky.

Při přenosu přijaté faktury do příjemky (resp. vydané faktury do výdejky) se již nepřenáší Textové položky (s vazbou na agendu Příjemky, resp. Výdejky).

Ostatní

Provozovatel datových schránek ukončil podporu starší šifrovací sady (TLS_DHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384). Z tohoto důvodu jsme upravili způsob komunikace, aby datové schránky fungovaly i na Windows 8 a starších operačních systémech. Díky tomu je můžete i nadále používat bez omezení.

U čtvrtletního plátce DPH se již v daňovém kalendáři zobrazují termíny pro přiznání DPH, kontrolní hlášení a souhrnné hlášení.

Pro banku ČSOB a formát SEPA XML jsme upravili načítání variabilního, specifického a konstantního symbolu.

Update POHODA, rel. 14004

K dispozici od: 1. 7. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14003

Fakturace

S účinností od 1. ledna 2025 mají dlužníci (plátci DPH) povinnost vrátit uplatněný odpočet DPH, pokud dodavateli neuhradí pohledávku do konce šestého měsíce od její splatnosti. Oprava odpočtu daně se provádí za období, do kterého náleží poslední den této šestiměsíční lhůty, a výše opravy se týká pouze částky, která nebyla uhrazena. Dojde-li následně k částečné či plné úhradě pohledávky, může si dlužník odpočet daně v zákonné lhůtě znovu uplatnit, a to nejdříve za zdaňovací období, ve kterém dojde k úhradě.

U čtvrtletních plátců DPH nevzniká povinnost opravy odpočtu daně v případě, že je pohledávka uhrazena nejpozději do konce zdaňovacího období, ve kterém uplynula šestiměsíční lhůta. Dlužník tak nemusí ve stejném zdaňovacím období provádět nejprve snížení a následně zvýšení odpočtu DPH.

V programu POHODA jsme do agend Přijaté faktury a Ostatní závazky přidali dva nové předdefinované dotazy:

  • Po splatnosti 6 měsíců – opravit odpočet DPH – díky němu jednoduše vyfiltrujete všechny neuhrazené doklady, které jsou 6 měsíců po splatnosti. Tento dotaz slouží především jako pomůcka pro výběr záznamů, které je třeba zkontrolovat a posoudit, zda se jich týká povinnost vrácení uplatněného odpočtu DPH.
  • Po splatnosti 6 měsíců – uplatnit vrácené DPH – vyfiltruje doklady, u kterých byla provedena oprava odpočtu DPH a zároveň jsou alespoň částečně uhrazené.

Opravu odpočtu DPH u závazků provedete prostřednictvím funkce Nedobytná pohledávka z nabídky Záznam/Operace, kterou jsme rozšířili o volbu Závazek 6 měsíců po splatnosti. Zvolíte-li v průvodci možnost Vrátit uplatněný odpočet DPH, vytvoří se do agendy Interní doklady opravný daňový doklad na snížení odpočtu daně. Chcete-li provést pouze částečnou opravu odpočtu, upravte částky přímo na vytvořeném interním dokladu. Prostřednictvím volby Nárokovat vrácené DPH se vytvoří doklad na opětovné uplatnění odpočtu daně, pokud dojde alespoň k částečné úhradě pohledávky.

Podle zvoleného účelu se vystavené interní doklady označí ve sloupci Zdroj dokladu jako „Neuhrazený závazek – vyměření DPH“ a „Neuhrazený závazek – odpočet DPH“. Toto označení POHODA využívá k filtrování dokladů prostřednictvím předdefinovaných dotazů, proto k opravě odpočtu DPH u pohledávek po splatnosti (na straně dlužníka) využívejte v rámci funkce Nedobytná pohledávka již zmíněnou volbu Závazek 6 měsíců po splatnosti.

Do dalších aktualizací již nyní připravujeme tiskovou sestavu, která vám zobrazí ještě podrobnější informace o pohledávkách po splatnosti.

Obecné informace k opravě nároku na odpočet daně u pohledávek po splatnosti na straně dlužníka jsou dostupné na stránkách Finanční správy.

Ostatní

V agendě Zásoby jsme upravili nastavení výchozího obrázku.

Update POHODA, rel. 14003

K dispozici od: 18. 6. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14002

Personalistika a mzdy

Upravili jsme funkčnost u tiskopisu Přehled o platbě pojistného na zdravotní pojištění zaměstnavatele. Prostřednictvím tlačítka PDF v dialogovém okně Tisk můžete přehled nejen vyexportovat do originálního PDF formuláře, ale nově také uložit do zvolené složky. Název uloženého souboru se nyní generuje stejným způsobem jako při jeho exportu do PDF. Dosud se možnost uložení tiskopisu nabízela v průvodci exportem dat pro zdravotní pojišťovny prostřednictvím tlačítka Export, kde již tato volba není dostupná.

Připomínáme, že náhled PDF formuláře se zobrazuje přímo v nainstalovaném PDF prohlížeči (např. Adobe Acrobat Reader).

V souvislosti se změnou maximální délky zkušební doby a běhu výpovědní doby jsme v agendě Personalistika zaktualizovali vzory pracovněprávních dokumentů.

Konkrétně se jedná o dokumenty Informace o obsahu pracovního poměru, Informace o obsahu právního vztahu založeného dohodou a nově přidaný vzor Výpověď z pracovního poměru.

Ostatní

XML soubor pro podání kontrolního hlášení se nyní vygeneruje korektně i v případě, že si před jeho odesláním nejprve zobrazíte náhled tiskové sestavy.

Při přecházení mezi jednotlivými záznamy v agendě Zásoby se na záložce Internet již správně aktualizuje náhled obrázku.

Při přenosu přijaté objednávky do vydané zálohové faktury a jejím následném vložením do vydané faktury se již správně aktualizuje objednané a rezervované množství na kartě zásoby.

Provedli jsme optimalizaci při otevírání náhledu tiskových sestav Kontrola zaúčtování DPH a Chyby v zaúčtování DPH.

Pro službu RaiffeisenBank Premium API z agendy Homebanking jsme upravili číslování bankovních výpisů při stahování transakční historie a oficiálních výpisů.

Pro službu ČS Premium API z agendy Homebanking jsme upravili stahování elektronických výpisů ve formátu PDF.

Update POHODA, rel. 14002

K dispozici od: 5. 6. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14001

Ostatní

K validnímu exportu vydané faktury do ISDOC dojde i v případě, že má tato faktura vazbu na jiný doklad.

Update POHODA, rel. 14001

K dispozici od: 3. 6. 2025
Vztaženo k verzi: POHODA, rel. 14000

Personalistika a mzdy

V souvislosti se změnou maximální délky zkušební doby a běhu výpovědní doby jsme v agendě Personalistika zaktualizovali vzory pracovněprávních dokumentů.

Konkrétně se jedná o dokumenty Informace o obsahu pracovního poměru, Informace o obsahu právního vztahu založeného dohodou a nově přidaný dokument Výpověď daná zaměstnavatelem podle § 52 písm. a).

Ostatní

Tisková sestava Zálohová faktura v agendě Vydané zálohové faktury již správně reaguje na volbu Včetně uvedení DPH.

Na záložce Vyhodnocení zakázky v agendě Zakázky se již na stavovém řádku zobrazují informace o nákladech, výnosech a zisku.

Při aktualizačním importu agendy Zásoby se již v průvodci správně načítají pole této agendy.

Upravili jsme XML export, aby se atribut s namespace vytvářel pouze v případě, že neexistuje.