Betaverze systému POHODA, rel. 14100

Účetnictví

Používáte funkci pro uzamykání a odemykání záznamů k určitému datu? Pak Vás jistě potěší její vylepšení.

V základní řadě programu POHODA bylo dosud možné se zámkem pracovat pouze v dokladových agendách, které vytvářejí záznamy v deníku (s výjimkou majetkových agend). Nyní jsme funkčnost rozšířili a díky tomu můžete zámek k datu využívat i v dalších agendách rozdělených podle oblastí.

Účetní – agendy Banka, Pokladna, Interní doklady, Opravné položky, Časové rozlišení, Počáteční stavy účtů, Výchozí stavy účtů, Vydané faktury, Vydané zálohové faktury, Ostatní pohledávky, Přijaté faktury, Přijaté zálohové faktury, Ostatní závazky.

Skladové – agendy Příjemky, Výdejky, Prodejky, Převod, Výroba, Výrobní požadavky. (zámek lze použít, i když neúčtujete sklady způsobem A)

Nabídky/Objednávky – agendy Nabídky, Poptávky, Přijaté objednávky, Vydané objednávky.

Reklamace/Servis – agendy Reklamace, Servis. (zámek lze použít, i když neúčtujete sklady způsobem A)

Majetek – agendy Majetek, Drobný majetek, Leasingový majetek.



Prostřednictvím povelu Záznam/Zámek/Zámek k datu provedete kompletní uzamčení (resp. odemčení) vybraného okruhu dokladů ke zvolenému datu, a zároveň znemožníte (resp. umožníte) zápis nových dokladů do uzamčeného období.

V řadě POHODA E1 jsme funkci Zámek k datu rozšířili o oblast Majetek a okruh skladových dokladů o agendu Výrobní požadavky. Funkčnost zůstává stejná jako dosud u ostatních agend včetně dvoustupňového uzamykání a odemykání záznamů.

Připomínáme, že funkci zámku může využívat pouze uživatel s přidělenými přístupovými právy, v řadě POHODA E1 navíc rozdělenými podle oblastí a stupně uzamčení. Pro úplnost uvádíme, že nová oblast Majetek převzala nastavení přístupových práv podle oblasti Účetní. V případě potřeby nastavení upravte v agendě Přístupová práva.

Stahujete bankovní výpisy a omylem na doklady uvedete nesprávné číslo výpisu? Pak Vás jistě potěší nová funkce Přečíslovat.

V agendě Banka prostřednictvím příslušného povelu z nabídky Záznam/Editace otevřete dialogové okno pro přečíslování vybraných dokladů. V něm zadáte počáteční číslo výpisu ve formátu 00V/000P, kde V je číslo výpisu a P číslo pohybu. V případě, že bankovní pohyby nečíslujete, vyplníte pouze číslo výpisu ve formátu 00V. Po kliknutí na tlačítko Přečíslovat POHODA automaticky navýší číslo výpisu a položky u jednotlivých dokladů s ohledem na jejich datum výpisu. Před provedením funkce věnujte pozornost správnému výběru dokladů určených k přečíslování a zároveň doporučujeme provést i zálohu účetní jednotky.



Příklad pro měsíční výpisy (Účet KB):

Datum výpisu 31. 08. 2025 – datum platby 02. 08. 2025 a 10. 08. 2025
Datum výpisu 30. 09. 2025 – datum platby 03. 09. 2025 a 28. 09. 2025

Zadáte-li do počátečního čísla výpisu hodnotu 008/0001, výsledek přečíslování bude následující:
Evidenční číslo výpisu za srpen = KB0080001, KB0080002
Evidenční číslo výpisu za září = KB0090001, KB0090002

Zadáte-li do počátečního čísla výpisu pouze hodnotu 008 (číslování pohybů nepoužíváte), výsledek přečíslování bude následující:
Evidenční číslo výpisu za srpen = KB008, KB008
Evidenční číslo výpisu za září = KB009, KB009

Provedli jsme optimalizaci při mazání položek likvidace na dokladech v agendách Banka, Pokladna a Interní doklady.

Při likvidaci pohledávek a závazků se vytváří položkový hradicí doklad. Obvykle obsahuje pouze jednu položku, v některých situacích však může vzniknout položek více. K tomu dochází například při likvidaci na střediska, činnosti a zakázky, nebo v daňové evidenci při likvidaci faktury s více sazbami DPH. Vazba na hrazený doklad se vždy ukládá na záložce Likvidace.

Pokud se pokusíte smazat některou položku dokladu, POHODA nově vyhodnotí, zda není součástí skupiny položek vzniklých při likvidaci. V takovém případě již položku nelze odstranit samostatně. Nyní je nutné smazat celou vazbu na hrazený doklad přímo ze záložky Likvidace, kterou POHODA automaticky otevře. Tím se z dokladu odstraní všechny položky související s danou likvidací.

Tato změna se týká pouze likvidací provedených od verze POHODA Říjen 2025, rel. 14100.

Provádíte v agendě Pokladna dodatečnou likvidaci pohledávek a závazků? POHODA vás nově upozorní na rozdílnou částku pokladního a likvidovaného dokladu.

Na uložený pokladní doklad můžete provést dodatečnou likvidaci pomocí volby Přidat likvidaci výběrem dostupným v kontextovém menu na záložce Likvidace. Pokud částka likvidace nesouhlasí s pokladním dokladem, zobrazí se dialogové okno s informací o rozdílu a možnostmi jeho řešení.

U dokladu v cizí měně můžete nechat přepsat pokladní doklad částkou likvidace, nebo částku pro likvidaci upravit. U dokladu v tuzemské měně lze navíc na rozdíl částek vytvořit položku, pokud je likvidace nižší, nebo provést částečnou likvidaci, pokud je částka likvidace vyšší.



POHODA nově zobrazí upozornění, pokud při likvidaci dokladu v cizí měně nebyla provedena uzávěrka kurzových rozdílů k poslednímu dni předchozího účetního období.

Pro správné vyčíslení kurzového rozdílu při likvidaci provedené v následujícím účetním období je nutné nejprve provést uzávěrku kurzových rozdílů a teprve poté likvidovat doklad. Připomínáme, že uzávěrku kurzových rozdílů spustíte prostřednictvím povelu z nabídky Účetnictví/Uzávěrka.

Do kontrolních tiskových sestav agendy Pokladna jsme přidali novou sestavu Položky pokladních dokladů, která zobrazuje vybrané pokladní doklady s jejich položkami.



Fakturace

Do agend Přijaté faktury a Ostatní závazky jsme přidali tiskovou sestavu Závazky po splatnosti 6 měsíců, která vám pomůže s kontrolou dokladů, které nebyly uhrazeny v šestiměsíční lhůtě po jejich splatnosti.

Od 1. ledna 2025 mají plátci povinnost vrátit dříve uplatněný odpočet DPH, pokud neuhradí závazek vůči svému dodavateli do konce šestého měsíce po jeho splatnosti. Oprava odpočtu se provádí za zdaňovací období, do něhož spadá poslední den této šestiměsíční lhůty, a vztahuje se pouze na částku, která zůstala neuhrazena. Pokud je závazek později částečně nebo plně splacen, může si plátce odpočet DPH znovu nárokovat.



V dialogovém okně Tisk před náhledem na tiskovou sestavu si můžete zvolit datum, ke kterému má být sestavena. Poté se zobrazí seznam všech přijatých faktur a ostatních závazků, které k tomuto datu nebyly uhrazené déle než šest měsíců po splatnosti. Volitelně lze vytisknout pouze seznam neuhrazených dokladů, u nichž je nutné vrátit uplatněný odpočet DPH, nebo naopak zobrazit přehled uhrazených závazků s nedobytnou pohledávkou (typu Neuhrazený závazek – vyměření DPH), u kterých je možné odpočet DPH znovu uplatnit.



U závazků, které ve sloupci Oprava odpočtu mají kladnou hodnotu, je nutné posoudit, v jaké výši je nutné vrátit uplatněnou DPH. Pokud je hodnota v daném sloupci záporná, mají plátci opět možnost nárokovat si DPH zpět. Oprava odpočtu se vypočítá z celkové částky dokladu, ze které se odečtou likvidace, zálohy a případně vrácená DPH z nedobytné pohledávky (typu Neuhrazený závazek – vyměření DPH), pokud byla vystavena. Naopak opětovné uplatnění odpočtu DPH prostřednictvím nedobytné pohledávky (typu Neuhrazený závazek – odpočet DPH) se k této částce přičte.

U dokladů v cizí měně jsou hodnoty přepočteny na tuzemskou měnu kurzem dokladu. Pokud je doklad částečně zlikvidován, úhrada se přepočítá stejným kurzem, protože sestava nezohledňuje kurzové rozdíly.

Připomínáme, že v souvislosti se zmíněnou legislativní povinností jsme již do verze POHODA Květen, rel. 14004 přidali předdefinované dotazy „Po splatnosti 6 měsíců – opravit odpočet“ a „Po splatnosti 6 měsíců – uplatnit vrácené DPH“. Tyto dotazy vám také pomohou s výběrem dokladů. Jsou dostupné v agendách Přijaté faktury a Ostatní závazky přes nabídku Záznam/Výběr/Uložené dotazy, přičemž výběr dokladů probíhá na základě systémového data.

Upozorňujeme, že tisková sestava a předdefinované dotazy slouží jako pomůcka pro snazší vyhledávání závazků, které jsou 6 měsíců po splatnosti. Povinnost vrátit DPH nebo možnost nároku na opětovné uplatnění je třeba posuzovat u každého závazku samostatně. Příkladem můžete být faktura s pozastávkou. Takový doklad se zobrazí ve výběru dokladů na základě data splatnosti uvedeného ve formuláři agendy, nicméně při vrácení DPH je nutné zohlednit pozastavenou část faktury, která může mít jiné datum splatnosti.

V agendách Přijaté faktury, Ostatní závazky a Pokladna (výdej) jsme rozšířili možnosti pro vyměření DPH.

Vyměření DPH můžete nově provést u dokladů v různých měnách najednou. Doklady tak není potřeba předem filtrovat podle měny, což vám ušetří čas a zjednoduší práci.

Nově je v průvodci Vyměření a odpočet DPH k dispozici volba Použít kurz ze zdrojových dokladů. Je-li zatržena, doklady na vyměření a odpočet DPH se vytvoří s kurzem převzatým ze zdrojových dokladů. V opačném případě se stejně jako dosud použije odpovídající kurz z kurzového lístku. Na stejné místo v průvodci jsme také přesunuli volbu Datum zd. plnění vyplnit dle zdrojových dokladů, která byla dosud umístěna na první straně průvodce.

Datum zdanitelného plnění a použitý kurz lze díky oběma volbám kombinovat. Podle zvoleného nastavení se pak automaticky vytvoří doklady na vyměření a odpočet DPH s odpovídajícím datem a kurzem buď ze zdrojových dokladů, nebo z průvodce.



Do agendy Zakázky jsme přidali pole Mobil a k dodací adrese pole Země.

Obě pole můžete vyplnit ručně nebo automaticky přenosem adresy z adresáře. Údaje z těchto polí lze zobrazit v tabulce agendy prostřednictvím sloupců a dále podle nich vyhledávat. Pole Mobil je navíc možné hromadně upravit pomocí povelu Záznam/Editace/Upravit vše.



Sklady

Vylepšili jsme funkci pro hromadnou úpravu záznamů na záložce Internet, konkrétně pro kategorie internetových obchodů.

Povel Záznam/Editace/Upravit záložku Internet v agendě Zásoby je již několik let běžnou součástí programu POHODA. Jedná se o funkci, která umožňuje hromadně změnit obsah polí v sekcích Obecný popis, Obrázky, Kategorie, Související soubory, Související odkazy, Související zboží, Alternativní zboží a Parametry na záložce Internet.



Od této verze můžete pro hromadnou změnu kategorií internetových obchodů využít samostatnou funkci, kterou najdete v průvodci pod názvem Úprava kategorií. Na následující straně vyberete typ operace a ve stromové struktuře nastavíte konkrétní kategorie internetových obchodů, které chcete přiřadit jednotlivým zásobám. Vybrané kategorie lze jednoduše zobrazit prostřednictvím záložky Vybrané, pro vyhledání dané kategorie můžete využít vyhledávací pole. Po dokončení průvodce se podle zvolené operace provede nastavení kategorií u všech zásob vybraných v tabulce agendy. Před provedením hromadné úpravy doporučujeme provést zálohu účetní jednotky.



Mezi nadstavbové funkce řady POHODA E1 patří synchronizace zásob mezi jednotlivými sklady. Funkčnost jsme rozšířili a nově můžete synchronizovat i jejich volitelné parametry včetně parametrů ze záložky Dodavatelé.



Volitelné parametry určené k synchronizaci vyberete v dialogovém okně, které otevřete prostřednictvím tlačítka Synchronizované údaje z agendy Globální nastavení/Sklady.

Upravili jsme zaúčtování záporných prodejek hrazených platební kartou.

Dosud se všechny prodejky se stejnou formou úhrady zaúčtovaly do jednoho dokladu. Nyní se záporné prodejky zaúčtují samostatně jako ostatní pohledávka se zápornou částkou. Díky tomu ji lze automaticky zlikvidovat přes avízo.



V agendě Servis jsme do nabídky Záznam/Přenos přidali povel Položky z přijaté objednávky->. Tímto povelem se položky objednávky přenesou na záložku Položky servisu a na samotné objednávce se označí jako přenesené.



V agendě Zásoby jsme na záložku Evidenční čísla přidali sloupec Expirace, který využijete u zásob s evidencí šarží.

Při vkládání zásoby do dokladu v agendách Příjem-> a Výdej-> lze využívat sloupec Stav zásoby (neuloženo). Pro lepší práci jsme k němu přidali dynamické záložky, které zobrazíte kliknutím do jeho záhlaví.



U tiskové sestavy Zisk (zásoby), kterou najdete v agendách Pokladna, Vydané faktury, Výdejky a Prodejky, si nyní můžete zvolit, zda se mají zobrazovat také zásoby typu služba. Pokud je do sestavy zahrnout nechcete, v dialogovém okně Tisk odtrhněte volbu Včetně typu služba.

Na tiskové sestavy Soupiska prodeje za období, Přehled prodeje za období a Měsíční přehled prodeje z agendy Zásoby nově vstupují i textové položky (s vazbou na agendu Výdejky) a textové položky (s vazbou na agendu Zásoby).

Nově můžete měnit velikost dialogového okna Zaúčtování prodejek.

Personalistika a mzdy

Pracují u vás zaměstnanci, kteří hradí své životní potřeby v zahraničí a požádali o výplatu mzdy v cizí měně? Pak vás jistě potěší, že to nyní POHODA umožňuje.

U zaměstnanců, se kterými jste se dohodli na výplatě mzdy v cizí měně, můžete nově v agendě Personalistika na záložce Pracovní poměr přednastavit měnu do pole Dopl. v cizí měně dostupného v oddíle Výplata mzdy. Cizí měny pro výplatu jsou omezeny pouze na tzv. měny devizového trhu, pro které Česká národní banka vyhlašuje denní kurzy.

Při zaúčtování mezd bude na výplatu doplatku vystaven ostatní závazek v měně, která je nastavena ve zmíněném poli agendy Personalistika. Pro přepočet se vždy použije kurz cizí měny k prvnímu pracovnímu dni kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém vzniklo zaměstnanci právo na mzdu. Na případný zaokrouhlovací rozdíl vzniklý při přepočtu na cizí měnu se automaticky vytvoří a zaúčtuje interní doklad, jehož předkontaci si můžete přednastavit v agendě Globální nastavení/Mzdy/Předkontace.

V cizí měně je uskutečněna pouze výplata doplatku mzdy – tedy „čisté mzdy“ po provedení srážek podle příslušných právních předpisů (daň z příjmu, pojistné na sociální zabezpečení, pojistné na veřejné zdravotní pojištění či exekuční srážky).

V souvislosti s cizí měnou jsme upravili také příslušné tiskové sestavy. Na sestavy Mzdový list, Výplatní list a Výplatní páska jsme doplnili položku Dopl. mzdy v CM, která se zobrazí až po zaúčtování mezd. Do agendy Mzdy jsme navíc přidali novou tiskovou sestavu Výplatnice doplatku v cizí měně, kde si můžete zkontrolovat, kterým zaměstnancům byla provedena výplata doplatku v cizí měně. Tuto sestavu můžete zobrazit až po zaúčtování mezd v příslušném měsíci.

Vyplácíte zaměstnanci mzdu na bankovní účet v zahraničí? POHODA vás nově upozorní na povinné vyplnění typu ID banky.

Jedná se o dvou- až třímístný kód, který snadno vyberete z nabídky u pole Typ ID banky na záložce Bankovní účty v agendě Personalistika. Tento údaje se uvádí na tiskopisu Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (NEMPRI) v případě, že je mzda zaměstnanci vyplácena na zahraniční účet. Pokud je u bankovního účtu v poli Stát uveden kód jiné země než CZ, je vyplnění pole Typ ID banky povinné.

Při generování podkladů pro NEMPRI můžete nově změnit způsob výplaty mzdy.

Při vystavení NEMPRI prostřednictvím povelu Záznam/Operace/Podání NEMPRI v agendě Personalistika se v průvodci automaticky nastaví způsob výplaty mzdy podle údaje v poli Úhrada doplatku u příslušného zaměstnance. Tento způsob můžete nově změnit. Pokud místo volby „v hotovosti“ zvolíte způsob „na účet v ČR“, POHODA do NEMPRI automaticky načte i údaje o bankovním účtu, pokud jsou vyplněny u zaměstnance v agendě Personalistika. Způsob výplaty mzdy se nově zobrazuje i přímo na položkách agendy Podání NEMPRI. Ovšem dodatečná změna na vytvořeném a uloženém podání NEMPRI již zmíněné informace o bankovním účtu nenačte a je potřeba zadat je ručně.

V případě, že při podání NEMPRI zvolíte možnost výplaty na účet u banky v cizině, načtou se údaje o bankovním účtu z agendy Personalistika stejně jako dosud.



Do vybraných tiskových sestav v agendě Personalistika jsme přidali objekt Razítko.

Konkrétně se jedná o tiskové sestavy:

Personalistika – Potvrzení o zaměstnání, Potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, Potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného pro účely poskytování podpory v nezaměstnanosti, Potvrzení zaměstnavatele o průměrném/pravděp. výdělku a způsobu ukončení pracovního poměru, Potvrzení o výkonu činnosti (nekolidující zaměstnání), Potvrzení zaměstnavatele o úhrnu vyměřovacích základů na soc. zabezpečení, Potvrzení zaměstnavatele o odvodu pojistného z minimálního vyměřovacího základu, Potvrzení o době trvání zaměstnání.

Daně z příjmů – Výpočet daně z příjmů, Potvrzení o zdanitelných příjmech, Potvrzení o zdanitelných příjmech (srážková daň), Potvrzení zaměstnavatele pro uplatnění daňového zvýhodnění, Potvrzení zaměstnavatele pro účely podání přiznání k dani z příjmu.

V programu POHODA můžete nově vystavit evidenční list důchodového pojištění (ELDP) se všemi potřebnými náležitostmi i pro zaměstnance, kteří mají vyplacený příjem v následujícím roce po ukončení pracovního poměru.

Pro tyto zaměstnance bylo dosud nutné potřebné údaje do ELDP vyplnit ručně. Nyní se všechny údaje týkající se příjmu vyplaceného po ukončení pracovního poměru vyplní do evidenčního listu automaticky.



Upravili jsme vzhled dialogového okna pro vystavení závazku na úrazové pojištění.

Do dialogového okna Úrazové pojištění zaměstnanců, které se zobrazí povelem Záznam/Operace/Úrazové pojištění v agendě Personalistika, jsme přidali nová pole Datum vystavení, Datum splatnosti a Datum úč. případu.

V poli Datum splatnosti se automaticky nastaví datum odpovídající zvolenému čtvrtletí. Jedná se o poslední den měsíce následujícího po zvoleném čtvrtletí (např. při zvolení 3q se přednastaví datum 31. 10. 2025). Pole Datum vystavení a Datum úč. případu se automaticky předvyplní na hodnotu pět dní před datem splatnosti. Všechna data si však můžete podle potřeby upravit. Nově se v tomto okně zobrazuje také vypočtená částka úrazového pojištění, na kterou se poté vystaví závazek.



Potřebujete rozpis mzdových položek za určité období jako podklad pro kontrolu ze zdravotní pojišťovny nebo správy sociálního zabezpečení? Nově můžete využít sestavu Rekapitulace mezd po měsících (dvoustranná) z agendy Personalistika.

Sestava obsahuje podrobně rozepsané složky hrubých mezd, údaje o pojistném, dani z příjmu a vyplacených částkách, a to souhrnně za všechny zaměstnance po jednotlivých měsících i za celý rok.

Tisková sestava je přizpůsobena pro zobrazení na dvě strany A4, doporučujeme proto využít náhled v režimu Více stran. K tomu můžete využít odpovídající ikonu na standardní liště nebo klávesovou zkratku Alt+D. Při samotném tisku nedoporučujeme používat oboustranný tisk.

Potřebujete zaměstnanci vyplatit jednorázovou náhradu mzdy, na kterou mu vznikl nárok při rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem podle § 52 písm. d) zákoníku práce, a to z důvodu dlouhodobé ztráty zdravotní způsobilosti k výkonu práce v důsledku pracovního úrazu, nemoci z povolání nebo ohrožení touto nemocí?

V agendě Mzdy/měsíc jsme na záložku Čistá mzda přidali nové pole Jednorázová náhr. mzdy. Zaměstnanci v tomto případě náleží náhrada mzdy ve výši dvanáctinásobku průměrného měsíčního výdělku. Tato jednorázová náhrada se nezahrnuje do vyměřovacího základu pro odvod sociálního a zdravotního pojistného, ale zvyšuje základ daně.

Hodnotu zadanou do pole Jednorázová náhr. mzdy je nutné zaúčtovat ručně. Částka nevstupuje do hrubé mzdy a POHODA o ní neúčtuje.

V agendě Personalistika na záložce Historie záznamu nyní najdete také informace o přidání, změně či smazání záznamů na záložce Nepřítomnost. Do historie se nově zaznamenávají i změny hodnot v poli Úvazek (denně, týdně) na záložce Pracovní poměr.

Ukončujete pracovní poměr zaměstnance, kterému přispíváte na některý z produktů spoření na stáří? POHODA nyní při uložení data odchodu nabídne možnost příspěvky automaticky ukončit k měsíci skončení pracovního poměru.

Poskytujete svým zaměstnancům benefity? Nově se tyto příspěvky zobrazují na tiskových sestavách Přehled mezd a Výplatní páska.

Aktualizovali jsme seznam institucí poskytujících dlouhodobý investiční produkt (DIP).

XML komunikace a homebanking

Přidali jsme nový typ XML požadavku pro zjednodušený export dat.

Ve vstupním XML lze nyní definovat:

  • agendu a tabulku, ze které se má export provést,
  • seznam parametrů/atributů, které se mají exportovat,
  • filtr pro výběr dat,
  • stránkování záznamů.

Výstupem je jednoduchý XML dokument, který kopíruje strukturu exportované tabulky z databáze a obsahuje odpovídající hodnoty z programu POHODA. Na rozdíl od běžných XML odpovědí tento typ exportu nevyužívá komplexní strukturované XML, a to přináší několik výhod. Výstupní XML dokument se zpracovává rychleji a má menší velikost, což je výhodné pro další zpracování i přenos dat.

Pro potřeby XML komunikace jsme vytvořili nový XML validátor verze 4.0.

Nová verze nástroje pro validaci XML souborů přináší vyšší přesnost kontroly a lepší kompatibilitu s aktuálními XML formáty používanými v programu POHODA.

Při XML komunikaci lze nově pomocí atributu „period“ přepnout účetní období ve vybrané účetní jednotce.

Tato změna se neukládá do tabulky sPrelom, neovlivňuje práci uživatele v prostředí Pohody ani další XML zpracování a slouží pouze pro aktuální XML operaci.

Možnost zamykání dokladů prostřednictvím XML komunikace jsme rozšířili o další agendy.

Řada POHODA MDB/SQL: Příjemky, Výdejky, Převod, Výroba, Prodejky, Výrobní požadavky, Nabídky, Poptávky, Přijaté objednávky, Vydané objednávky, Servis

Řada POHODA E1: Výrobní požadavky

Při XML importu dokladů v cizí měně jsme přidali kontrolu, zda je možné danou měnu v rámci programu POHODA použít. Pokud není u měny v agendě Cizí měny zatržena volba Měna se používá, import takového dokladu se neprovede.

Při odeslání tuzemského příkazu k úhradě prostřednictvím služby MONETA API jsme navýšili časový limit pro vrácení odpovědi z banky. Do hlavičky požadavku jsme navíc doplnili nové parametry požadované bankou: identification_number, business_name a application_name.

Ostatní

Do e-mailu nyní můžete vložit novou proměnnou <DokumentyDokladu>, která k odesílané zprávě automaticky připojí soubory ze záložky Dokumenty jako přílohy.

Zmíněnou proměnnou najdete v seznamu u volby Vložit proměnnou, a to jak při nastavení výchozího vzhledu zprávy, tak přímo v dialogovém okně při jejím odeslání. Při vložení proměnné lze navíc nastavit filtr, kterým určíte, jaké soubory ze záložky Dokumenty se mají k e-mailu připojit. Pokud chcete například vybrat pouze soubory ve formátu PDF, stačí do filtru zadat podmínku *.pdf. Filtr umožňuje k e-mailu přiložit nejen jednotlivé soubory, ale i obsah celé podsložky, pokud je vytvořena na záložce Dokumenty. V samotném e-mailu se proměnná společně s nastaveným filtrem zobrazí v části určené pro přílohy.



Upravili jsme vzhled okna pro odesílání e-mailu a způsob přikládání příloh. 

Dosud bylo možné soubory vložit do e-mailu prostřednictvím pole Připojeno, nově k tomu slouží volba Připojit soubor v horní části dialogového okna. Připojené soubory se nyní zobrazují jako ikony a prostřednictvím nabídky dostupné přes pravé tlačítko myši s nimi můžete provádět další operace.

Kromě toho lze nově využít také funkci přetažení, kdy soubor jednoduše přesunete do e-mailu a automaticky se přidá jako příloha.

Do přehledu přihlášených uživatelů jsme přidali nové možnosti pro správu přístupu. Nyní je možné odeslat vybraným přihlášeným uživatelům pokyn k ukončení programu POHODA a dále zakázat spuštění programu všem uživatelům. Tyto funkce umožňují efektivnější správu licencí a poskytují lepší kontrolu nad přístupem uživatelů k programu.

Správa licencí pro síťové varianty programu POHODA byla rozšířena o možnost načtení CAL licencí.

Do dialogového okna Správa licencí, které otevřete přes stejnojmenný povel z nabídky Databáze v agendě Účetní jednotky, jsme přidali tlačítko Načíst licence. Tím spustíte funkci pro načtení dostupných CAL licencí ze Zákaznického centra a při jejich vložení do programu můžete zároveň odstranit již neplatné licence.



Na informační plochu jsme přidali informaci o posledním provedení opravy integrity databáze.

Jedná se konkrétně o datum a rozsah provedené opravy (standardní bez přepočtu VNC, standardní a úplná), takže budete mít rychlý přehled o tom, kdy byla funkce naposledy spuštěna. Opravu integrity doporučujeme provádět pravidelně, protože zajišťuje správnost a konzistenci uložených dat a udržuje databázi v neporušeném stavu pro další práci.



Do agendy Odeslané datové zprávy jsme přidali nové funkce, které vám usnadní práci a zpřehlední orientaci v datových zprávách.

Do tabulky agendy jsme přidali nový sloupec Datum doručení. Díky dynamickým záložkám nad tímto sloupcem můžete rychle záznamy filtrovat a získat potřebné informace. Pole Stav zprávy jsme přejmenovali na Stav doručení, aby odpovídal skutečnému stavu. Současně jsme upravili i tiskové sestavy, které nyní odpovídají nové struktuře a zobrazují všechny důležité informace.

Optimalizovali jsme načítání souborů a zástupců na záložce Dokumenty.

Zmodernizovali jsme dialogové okno Odeslání SMS a okno pro přidávání souborů na záložku Dokumenty, přičemž všechny jejich funkce zůstaly zachovány.