Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

14.1 Účetní výkazy pro stát/kraj

V roce 2010 byla spuštěna nová komunikace mezi krajskými úřady a organizacemi v oblasti předávání účetních dat. Protože každý krajský úřad má vlastní systém sběru dat, je nutné dodržet podmínky konkrétního kraje pro předání účetních výkazů státu.

Účetní výkazy, které tvoří části účetní závěrky podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. a vyhlášky č. 383/2009 Sb. pro odeslání státu/kraji, jsou následující:

  • Rozvaha – příspěvkové organizace,
  • Výkaz zisku a ztráty – příspěvkové organizace,
  • Příloha č. 3 a č. 4,
  • Příloha č. 5,
  • Výkaz PAP (pouze pro některé příspěvkové organizace určené státem),
  • Informace o schválení nebo neschválení účetní závěrky.

Výkaz PAP (od 1. 1. 2012)

POHODA podporuje sestavení a elektronické odeslání pomocného analytického přehledu (PAP), který musí vybrané příspěvkové organizace předávat v rámci monitorování a řízení veřejných financí. Údaje do částí I, II, III a XV. dovede POHODA načíst automaticky, ostatní části je nutné vyplnit ručně.

Práce s účetními výkazy v programu POHODA

V programu POHODA vytvoříte výše uvedené účetní výkazy v agendě Účetnictví/Výkazy pro MF. Je dostupná pouze v účetních jednotkách typu Účetnictví pro příspěvkové organizace a tvoří součást všech variant programu POHODA, které podporují účetnictví. Je automaticky dostupná administrátorovi systému POHODA, ostatní uživatelé mají agendu dostupnou až po nastavení přístupových práv.

Příloha č. 3, tj. přehled o peněžních tocích, a příloha č. 4, tj. přehled o změnách vlastního kapitálu, jsou přílohy, které některé příspěvkové organizace mají odesílat při zpracování roční účetní uzávěrky.

202.png

Pomocí agendy Výkazy pro MF dokáže POHODA automaticky sestavit tyto výkazy: Rozvaha – příspěvkové organizace, Výkaz zisku a ztráty – příspěvkové organizace, Příloha č. 5 (A.4), Výkaz PAP (Pomocný analytický přehled), Část I (Rozvaha), Část II (Náklady), Část III (Výnosy) a Část XV (Podrozvahové účty). Čerpá přitom data z agendy Účetní deník. Z agendy Účetnictví/Analýza se načítají údaje do výkazu Příloha č. 3 – Přehled o peněžních tocích. Ostatní údaje je třeba vyplnit ručně.

  • Nejprve otevřete agendu Výkazy pro MF (z nabídky Účetnictví).
  • Obvyklým způsobem založte nový záznam.
  • Vyberete typ výkazu a rok, ve kterém budete data vykazovat.
  • Po těchto krocích záznam uložte.
  • Po uložení vybraného výkazu budete automaticky přesměrováni do další sekce, kde zadáte datum, ke kterému chcete výkaz sestavit, a také uvedete, jestli ho chcete sestavit ručně nebo načtením dat. S platností od 1. 1. 2011 se tiskopisy mají vyplňovat v korunách s přesností na dvě desetinná místa. Výběr zaokrouhlení proveďte v poli Sestaveno před uložením záznamu.

Agenda vybraného výkazu se vždy skládá ze dvou částí:

  • V levé části je navigační strom, který vás provede po jednotlivých částech výkazu.
  • V pravé části můžete kontrolovat a vyplňovat jednotlivé údaje.
  • Sekce Obecné vás seznámí s výkazem.

203.png

Pokud jste si výkaz nechali sestavit načtením dat, a přesto byste chtěli ještě ručně některý údaj upravit, POHODA vám to umožní. Výkaz otevřete klávesou ENTER, zatrhněte pole Ručně a po uložení budou všechny řádky výkazu dostupné k úpravám. Jeho dílčí části si můžete procházet přes navigační strom v levé části agendy. Jednotlivé řádky (položky) výkazu můžete upravovat ručně. Až budete mít výkaz kompletně vyplněn a překontrolován, uložte jej.

Export výkazů pro kraj nebo stát

Připravené výkazy je možné odesílat pouze ve formátu XML nebo GXML. Do těchto formátů je POHODA vygeneruje. Vlastní odesílání už však probíhá mimo prostředí systému POHODA.

Jestliže výkaz pouze vytvoříte, ale neprovedete jeho sestavení, budete odesílat prázdná data. U výkazu Příloha č. 5 musíte nastavit (zatrhnout), které části přílohy budete používat (odesílat). Nastavení proveďte v sekci Obecné. Exportovat do XML se budou pouze ty části přílohy, které jsou zatrženy, a to i v případě, že nebudou vykazovat žádná data.

Před exportem výkazu si u příslušného krajského úřadu zjistěte způsob předání dat.

Postup exportu výkazu do formátů XML/GMXL

  • V agendě Výkazy pro MF vyberete výkaz, který chcete exportovat.
  • Export spustíte tlačítkem Exportovat do XML.
  • V průvodci pro elektronické podání do CSÚIS vyberte možnost odeslání dat, a to podle podmínek krajského úřadu, pod který spadáte.
  • Při výběru nabídky Portál CSÚIS se zobrazí dialogové okno. Vyplníte tyto údaje:
  • Plné jméno – jméno osoby, která odevzdává účetní výkaz,
  • ID zodpovědné osoby – jednoznačný identifikátor, který jste získali po registraci organizace od státu. Slouží k přihlášení do inboxu (schránky), přes kterou se data odesílají do CSUIS,
  • E-mail – adresa, na kterou vám bude odeslána odpověď.
  • Umístění a název souboru můžete změnit ve spodní části průvodce.
  • Při výběru možnosti Krajský úřad, automat Gordic, automat Jasu vyplníte na další straně tyto údaje:
  • Pořadí dávky – absolutní pořadí dávky, první dávka má pořadí 1, ostatní dávky jsou automaticky navýšené o 1,
  • Verze dávky – 0 odpovídá základní verzi, vyšší číslo verzi opravné,
  • E-mail adresa, na kterou vám bude odeslána odpověď.
  • Umístění a název souboru můžete změnit ve spodní části průvodce.
  • Při výběru třetí možnosti Krajský úřad – XML výkaz (IISPP) nemusíte vyplňovat žádné údaje, zadáte pouze cestu ke složce, kam se má datová věta uložit.
  • Tlačítkem Dokončit vytvoříte XML/GXML soubor účetního výkazu.

Odeslání XML výkazu na krajský úřad nebo státní instituce provedete mimo systém POHODA.

  • Odeslání dat na kraj – provedete přes e-mail. Bližší specifikaci najdete na stránkách příslušného krajského úřadu.
  • Odeslání dat na stát – provedete přes internetový portál Ministerstva financí. XML data musíte před odesláním ještě zašifrovat. Šifrovací utilitu je možné stáhnout také na stránkách Ministerstva financí.
Výkazy najdete v programu také v podobě tiskových sestav.