Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

6.8 Účtování leasingu

Pronájem dlouhodobého majetku je jednou z možností, jak můžete získat majetek pro svoji podnikatelskou činnost, pokud nemáte dostatek finančních prostředků. Pronajatý majetek zůstává v majetku pronajímatele a vy platíte měsíční nebo čtvrtletní splátky.

Většina leasingových společností požaduje zaplacení tzv. nulté splátky, čili akontace. Ta je mnohem vyšší než ostatní pravidelné splátky. Ze smlouvy o leasingu proto nejprve odvoďte, zda se jedná o zvýšenou splátku, nebo zálohu. Charakter nulté splátky totiž ovlivňuje období, ve kterém můžete uplatnit odpočet DPH:

  • zvýšenou splátku můžete uplatnit do odpočtu v období vzniku leasingové smlouvy,
  • záloha nemůže obsahovat DPH, proto ji uplatnit nelze, odpočty DPH je možné uplatnit podle splátkového kalendáře.

Hlavním problémem při účtování leasingu je časové rozlišení akontace s ohledem na daňově uznatelné náklady. Náklady leasingu jsou v účetnictví potřeba časově rozlišit.

Leasingový majetek zadáváte do stejnojmenné agendy, která vám jeho účtování značně usnadní. Při vložení nového majetku se automaticky spustí průvodce. Aby byly vypočteny správné hodnoty daňových nákladů, na první straně průvodce je třeba vybrat příslušnou odpisovou skupinu. Postupně zadejte všechny potřebné údaje o akontaci, resp. záloze a o splátkách. POHODA může připravit splátky podle vložených údajů a stejně tak se postará o výpočet daňově uznatelných nákladů.

Ze všech splátek, které spadají do daného účetního období, jsou pak automaticky vygenerovány závazky do agendy Ostatní závazky. Závazky mají nastavenou takovou předkontaci, která byla zadaná pro účtování jednotlivých splátek v sekci Majetek/Leasing v agendě Globální nastavení. Už při vyplňování průvodce doporučujeme, abyste si ověřili, jestli je u splátky nastavena předkontace 381/325. U plátců DPH bude tato předkontace doplněna o účtování daně z přidané hodnoty 343/325. Místo účtu 325 lze použít účet 321.

101_LM_Ostatni_zavazek.png

Po uložení nového leasingového majetku jsou do účetního deníku automaticky zaúčtované daňové náklady pro příslušné účetní období (518/381). Předkontaci pro jejich účtování můžete nastavit v agendě Globální nastavení v sekci Majetek/Leasing nebo přímo na záložce Daňové náklady. Při uložení leasingového majetku si také můžete zvolit možnost vytvoření dokladů pro jednotlivé splátky do agendy Ostatní závazky, a to přes pravé tlačítko myši na záložce Splátky.

101_LM_Ucetni_denik.png

Protože se při zadávání nového leasingového majetku v průvodci nabízí předkontace zadané v agendě Globální nastavení v sekci Majetek/Leasing, doporučujeme, abyste tyto údaje správně vyplnili ještě před zadáváním prvního majetku. Plátce DPH musí správně nastavit členění DPH jak pro leasingové splátky, tak pro finanční činnost. Daňové náklady se zaokrouhlí podle volby Zaokrouhlit na celé Kč v agendě Globální nastavení v sekci Majetek/Leasing buď na celé Kč, nebo na dvě desetinná místa nahoru. Záleží na tom, zda jste volbu zatrhli.

Leasingové smlouvy uzavřené před 1. 5. 2004 jsou posuzovány podle předpisů platných před účinností zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, tzn. zůstávají s platnou sazbou DPH v daném období. Aby bylo zachováno stejné procento DPH po celou dobu leasingu, musíte mít zatržený povel Neměnit DPH v průvodci zavedením leasingového majetku na straně 4.

Od roku 2008 je nutné pro daňovou uznatelnost nájemného splnit podmínku minimální doby nájmu. Ta musí trvat nejméně minimální dobu odpisování uvedenou v § 30 odst. 1 zákona o daních z příjmů. Například u automobilu, který je zařazen do 2. odpisové skupiny, musí být doba nájmu alespoň 5 let. V důsledku uvedené legislativní změny se bude častěji vyskytovat tzv. nerovnoměrné rozvržení splátek, tzn. doba nájmu je odlišná od doby placení splátek. Třeba u leasingového pronájmu automobilu se uzavře smlouva na 5 let, ale splátky budou pouze na 3 roky. Pro kontrolu splnění minimální doby nájmu při zavedení leasingového majetku se zobrazuje na první straně průvodce celková doba nájmu, která se spočítá na základě uvedeného data zařazení a ukončení. Pokud na první straně průvodce vyplníte správnou odpisovou skupinu, POHODA automaticky nastaví dobu nájmu dle zákona.

Nárok na odpočet daně u finančního pronájmu lze podle platné legislativy uplatnit až od 1. 4. 2009, kdy novela zákona o DPH nabyla účinnosti.

Pokud vedete účetnictví, můžete se rozhodnout, jak budete časově rozlišovat nájemné v případě, kdy se doba nájmu nekryje s hranicí kalendářních měsíců, tedy zda do výpočtu zahrnete neúplné měsíce na začátku a konci nájmu. Když zavádíte leasingový majetek a stále se pohybujete v průvodci, pak na páté straně najdete hned tři kombinace, ze kterých si můžete vybrat:

  • počáteční neúplný měsíc (do výpočtu daňově uznatelných nákladů se počítá první měsíc nájmu, poslední se nepočítá),
  • koncový neúplný měsíc (do výpočtu daňově uznatelných nákladů se počítá poslední měsíc nájmu, první se nepočítá),
  • počáteční i koncový neúplný měsíc (do výpočtu daňově uznatelných nákladů se počítá první i poslední měsíc nájmu).

Příklady variant výpočtu daňových nákladů:
Osobní automobil pořízen formou leasingu. Datum zařazení 2. 2. 2013, datum ukončení 1. 2. 2018, doba nájmu 5 let. Akontace ve výši 200 000 Kč, celkem 36 splátek ve výši 10 000 Kč.
Celkové daňové náklady 200 000 + (10 000 × 36) = 560 000 Kč. Zaokrouhlení daňových nákladů na celé koruny nahoru.

1. varianta – do výpočtu daňových nákladů se zahrne počáteční neúplný měsíc (celkem 60 měsíců).

Výpočet ročních daňových nákladů:

str.%20102.png

Rok 2013 (11 měsíců): 560 000 / 60 × 11 = 102 667 Kč
Rok 2014 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2015 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2016 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2017 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2018 (1 měsíc): 9 333 Kč (dopočet do celkové částky 560 000 Kč)

Výpočet měsíčních daňových nákladů (od 2. 2. 2013 do 2. 11. 2013):

2. 2. 2013: 102 667/11 = 9 334 Kč
2. 3. 2013: 9 334 Kč
Stejný výpočet se použije až do listopadu.

Pro měsíc prosinec 2013 se použije dopočet do celkové roční částky 102 667 Kč:

102 667 - 10 × 9 334 = 9 327 Kč

Výpočet měsíčních daňových nákladů pro další období se vypočítá stejným způsobem, v prosinci se vždy provede dopočet do celkové roční částky.

POHODA provede automaticky výpočet nákladů a údaje zobrazí na záložce Daňové náklady. Měsíční daňové náklady se vypočítají a zaúčtují podle data zařazení majetku.

2. varianta – do výpočtu daňových nákladů se zahrne koncový neúplný měsíc (celkem 60 měsíců).

Výpočet ročních daňových nákladů:

str.%20102%20-%20druhy%20obrazek.png

Rok 2013 (10 měsíců): 560 000 / 60 × 10 = 93 334 Kč
Rok 2014 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2015 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2016 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2017 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 112 000 Kč
Rok 2018 (2 měsíce): 18 666 Kč (dopočet do celkové částky 560 000 Kč)

Výpočet měsíčních daňových nákladů (od 2. 3. 2013 do 2. 11. 2013):

2. 3. 2013: 93 334 / 10 = 9 334 Kč
2. 4. 2013: 9 334 Kč
Stejný výpočet se použije až do listopadu.

Pro měsíc prosinec 2013 se použije dopočet do celkové roční částky 93 334 Kč:

93 334 - 9 × 9 334 Kč = 9 328 Kč

Výpočet měsíčních daňových nákladů pro další období se vypočítá stejným způsobem, v prosinci se vždy provede dopočet do celkové roční částky.

3. varianta – do výpočtu daňových nákladů se zahrne počáteční i koncový neúplný měsíc (celkem 61 měs.).

Výpočet ročních daňových nákladů:

str.%20103.png

Rok 2013 (11 měsíců): 560 000 / 60 × 11 = 100 984 Kč
Rok 2014 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 110 164 Kč
Rok 2015 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 110 164 Kč
Rok 2016 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 110 164 Kč
Rok 2017 (12 měsíců): 560 000 / 60 × 12 = 110 164 Kč
Rok 2018 (2 měsíce): 18 360 Kč (dopočet do celkové částky 560 000 Kč)

Výpočet měsíčních daňových nákladů (od 2. 2. 2013 do 2. 11. 2013):

2. 2. 2013: 100 984 / 11 = 9 181 Kč
2. 4. 2013: 9 181 Kč
Stejný výpočet se použije až do listopadu.

Pro měsíc prosinec 2013 se použije dopočet do celkové roční částky 100 984 Kč:

100 984 - 10 × 9 181 = 9 174 Kč.

Výpočet měsíčních daňových nákladů pro další období se vypočítá stejným způsobem, v prosinci se vždy provede dopočet do celkové roční částky.

Příklad: Účetní jednotka, která je plátcem DPH, uzavřela v listopadu 2012 leasingovou smlouvu na osobní automobil (s nárokem na odpočet 20% DPH): datum zařazení 2. 11. 2012, datum ukončení 1. 11. 2017, doba nájmu 5 let. Měsíční splátky jsou splatné k prvnímu dni měsíce (celkem 60 splátek) a jsou tvořeny vlastním nájemným (vstupní cena) ve výši 7 537,80 Kč (zdaňováno 20% DPH) a odměnou za finanční činnost ve výši 2 446,70 Kč (zdaňováno 14% DPH). K leasingové smlouvě bylo sjednáno pojištění v celkové částce 21 600 Kč, tj. 360 Kč měsíčně. Spolu s první splátkou byla zaplacena akontace (varianta A), resp. před předáním vozidla byla záloha (varianta B) ve výši 50 000 Kč.

Zaúčtujte účetní případy vzniklé na základě leasingové smlouvy v průběhu listopadu a prosince 2012, vypočítejte celkovou výši daňových nákladů za celou dobu nájmu a poměrnou část nájemného, kterou je možné uplatnit jako daňově uznatelný náklad v jednotlivých letech. To vše pro varianty, kdy je první splátka zvýšena o akontaci, resp. je zaplacena záloha.

Řešení – varianta 1: Akontace

Datum Agenda Operace Částka MD Dal
2. 11. Ostatní závazky Předpis akontace 50 000,00 381 325
20 % DPH 10 000,00 343 325
Předpis 1. splátky
– vstupní cena – bez DPH 7 537,80 381 325
– vstupní cena – 20 % DPH 1 507,56 343 325
– finanční činnost – bez DPH 2 446,70 381 325
– finanční činnost – 14 % DPH 342,54 343 325
– pojistné 360,00 381 325
listopad Příkazy k úhradě Příkaz k platbě akontace 60 000,00
Příkaz k platbě 1. splátky 12 194,60
dle výpisu Banka Úhrada akontace a 1. splátky 72 194,60 325 221
1. 12. Ostatní závazky Předpis 2. splátky
– vstupní cena – bez DPH 7 537,80 381 325
– vstupní cena – 20 % DPH 1 507,56 343 325
– finanční činnost – bez DPH 2 446,70 381 325
– finanční činnost – 14 % DPH 342,54 343 325
– pojistné 360,00 381 325
prosinec Příkazy k úhradě Příkaz k platbě 2. splátky 12 194,60
dle výpisu Banka Úhrada 2. splátky 12 194,60 325 221
31. 12. Leasingový majetek Uplatnění poměrné části nájemného do nákladů 22 356,00 518 381

Celkové daňové náklady za celou dobu nájmu:

50 000 + 60 × (7 537,80 + 2 446,70) + 60 × 360 = 670 670 Kč

Výpočet ročních daňových nákladů (do výpočtu se zahrne pouze počáteční neúplný měsíc):

Rok 2012 (2 měsíce): 670 670 / 60 × 2 = 22 356 Kč
Rok 2013 (12 měsíců): 670 670 / 60 × 12 = 134 134 Kč
Rok 2014 (12 měsíců): 670 670 / 60 × 12 = 134 134 Kč
Rok 2015 (12 měsíců): 670 670 / 60 × 12 = 134 134 Kč
Rok 2016 (12 měsíců): 670 670 / 60 × 12 = 134 134 Kč
Rok 2017: 111 778 Kč (dopočet do celkové částky 670 670 Kč)

Řešení – varianta 2: Záloha

Datum Agenda Operace Částka MD Dal
1. 11. Banka Úhrada zálohy 50 000,00 314 221
2. 11. Ostatní závazky Předpis 1. splátky
– vstupní cena – bez DPH 7 537,80 381 325
– vstupní cena – 20 % DPH 1 507,56 343 325
– finanční činnost – bez DPH 2 446,70 381 325
– finanční činnost – 14 % DPH 342,54 343 325
– pojistné 360,00 381 325
– odpočet zálohy* - 833,40 314 325
listopad Příkazy k úhradě Příkaz k platbě 1. splátky 11 361,20
dle výpisu Banka Úhrada 1. splátky 11 361,20 325 221
1. 12. Ostatní závazky Předpis 2. splátky
– vstupní cena – bez DPH 7 537,80 381 325
– vstupní cena – 20 % DPH 1 507,56 343 325
– finanční činnost – bez DPH 2 446,70 381 325
– finanční činnost – 14 % DPH 342,54 343 325
– pojistné 360,00 381 325
– odpočet zálohy - 833,40 314 325
prosinec Příkazy k úhradě Příkaz k platbě 2. splátky 11 361,20
dle výpisu Banka Úhrada 2. splátky 11 361,20 325 221
31. 12. Leasingový majetek Uplatnění poměrné části nájemného do nákladů 20 689,00 518 381

* Odpočet zálohy v poslední splátce (dopočet z důvodu zaokrouhlování):

50 000 - 59 × 833,40 = 829,40 Kč

Celkové daňové náklady za celou dobu nájmu:

60 × (7 537,80 + 2 446,70) + 60 × 360 = 620 670 Kč

Výpočet ročních daňových nákladů (do výpočtu se zahrne pouze počáteční neúplný měsíc):

Rok 2012 (2 měsíce): 620 670 / 60 × 2 = 20 689 Kč
Rok 2013 (12 měsíců): 620 670 / 60 × 12 = 124 134 Kč
Rok 2014 (12 měsíců): 620 670 / 60 × 12 = 124 134 Kč
Rok 2015 (12 měsíců): 620 670 / 60 × 12 = 124 134 Kč
Rok 2016 (12 měsíců): 620 670 / 60 × 12 = 124 134 Kč
Rok 2017: 103 445 Kč (dopočet do celkové částky 620 670 Kč)

Předčasné ukončení finančního leasingu

107_Predcasne_ukonceni_FL.png

Při předčasném ukončení finančního leasingu, u kterého nedojde k odkoupení majetku nájemcem, se celá smlouva z hlediska daně z příjmů považuje za smlouvu o pronájmu. Do daňových výdajů je možné uplatnit pouze poměrnou část nájemného připadající na skutečnou dobu nájmu, případně skutečně zaplacené nájemné, pokud je nižší.

POHODA (v souladu se zákonem) po vyvolání povelu Předčasné ukončení… z nabídky Záznam umožní uplatnit do daňových nákladů poměrnou část nájemného.

Použití volby Zůstatek zaplacené částky dosud časově nerozlišené je daňově uznatelný připadá nejčastěji v úvahu u drobného majetku, u kterého byla časově rozlišena akontace.

Příklad: Leasingová smlouva o finančním pronájmu osobního automobilu byla sjednána za těchto podmínek:

Doba pronájmu 5 let, leasingová cena 750 000 Kč, první mimořádná splátka (akontace) 150 000 Kč, počet rovnoměrných splátek 60, výše běžné měsíční splátky 10 000 Kč, počátek pronájmu – přenechání automobilu nájemci září 2015, první řádná splátka září 2015, předčasné ukončení smlouvy květen 2017. Spočítejte, jaká část uhrazených splátek není při předčasném ukončení smlouvy daňově uznatelná.

Řešení:

Do měsíce předčasného ukončení bylo zaplaceno (akontace + splátky od září 2015 do května 2017):
150 000 + 40 000 + 120 000 + 50 000 = 360 000 Kč
Daňově uznatelná částka:
Rok 2015 (4 měsíce): 750 000 / 60 × 4 = 50 000 Kč
Rok 2016 (roční daňové náklady): 750 000 / 60 × 12 = 150 000 Kč
Rok 2017 (5 měsíců): 750 000 / 60 × 5 = 62 500 Kč
Daňově náklady celkem 50 000 + 150 000 + 62 500 = 262 500 Kč
Rozdíl: 360 000 – 262 500 = 97 500 Kč

Zůstatek zaplacené částky dosud časově nerozlišené (97 500 Kč) je daňově neuznatelný. Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách a ustanovení smlouvy a důvodu předčasného ukončení.

Účetní souvztažnosti pro leasing
Operace MD Dal
Úhrada zálohy z běžného účtu 314 221
Předpis akontace a splátky leasingu
– akontace, splátka – cena 381 325
– akontace, splátka – DPH (je-li možno uplatnit) 343 325
– odpočet zálohy – záporná částka 314 325
Úhrada akontace a splátky v hotovosti
– akontace, splátka – cena 381 211
– akontace, splátka – DPH (je-li možno uplatnit) 343 211
Úhrada akontace a splátky z běžného účtu 325 221
Zaúčtování poměrné části nájemného do nákladů 518 381